blije klanten
Simpel op weg naar een betere bedrijfsvoering
Er zijn genoeg methodieken waarmee je op simpele wijze je bedrijfsvoering kan verbeteren. Hieronder vind je vier methodieken om jou en jouw team op weg te helpen: 1. Agile werken Door agile te werken kun je in een korte tijd veel doelstellingen behalen. Wat agile werken inhoudt? Je werkt in sprints van een tot vier […]
Een must: inzicht met visueel management
Het is verstandig om inzicht te hebben in hoe processen verlopen. Dit maakt het makkelijk om waar nodig te verbeteren. Een krachtige tool hiervoor is ‘Visueel Management’. Bij visueel management maak je gebruik van visuele hulpmiddelen om werkomgevingen en processen te managen. In deze blog leer je een aantal visuele methodes om je werkomgeving te […]
Optimaliseren met process mapping
Een tool om beter begrip van een proces te krijgen is bij elk bedrijf welkom. Process mapping is zo’n tool en wordt veel gebruikt om processen te optimaliseren. Bij process mapping breng je jouw processen visueel in kaart. Dit doe je nadat je alle stappen en doelen van een proces helder voor jezelf hebt gemaakt. In […]
Verbetertraject met uitleg en tips
Bij een Lean Six Sigma verbetertraject ga je aan de slag met: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. Dit verbetertraject staat ook wel bekend als de DMAIC verbetercyclus. Hierbij is het belangrijk dat je alle fasen doorloopt, soms is hierbij een tussenstop nodig. Bijvoorbeeld als informatie mist of wanneer je merkt dat het probleem elders […]
Slim met voorraad omgaan
Voorraden zijn een ondenkbaar onderdeel van elke organisatie. Volgens de principes van Lean is voorraad een verspilling, maar helemaal onmisbaar is voorraad niet. Dan zouden we bijvoorbeeld een lege supermarkt inlopen. Niet ideaal, toch? In bepaalde situaties is het dus noodzakelijk om voorraden aan te houden. Alleen hoe ga je zo goed mogelijk met je […]
Klanttevredenheid meten
Als bedrijf is je primaire doel: het krijgen van tevreden klanten. Wanneer klanten tevreden zijn heb je meer kans dat ze bij je terugkomen of je aanbevelen aan anderen. Dus, klanttevredenheid is essentieel om je bedrijf te kunnen laten groeien. Reden genoeg om de tevredenheid van je klanten onder de loep te nemen! In deze […]
Produceren volgens push of pull?
Alleen producten produceren wanneer de klant er behoefte aan heeft. Dat klinkt logisch toch? Desondanks werken veel bedrijven niet op deze manier. Dit zorgt ervoor dat er onnodig hoge voorraden blijven liggen. Dat klinkt niet als efficient werken zoals we bij Lean gewend zijn. Eén van de 5 principes binnen de Lean filosofie is dan […]
Lean methodes, succes in je bedrijf
Welke Lean methodes zijn er? Lean is een woord dat ondertussen steeds meer bekend raakt in Nederland. Met het boek ‘The Machine that Changed the World’ (J. Womack, D. Jones & D, Roos) werd het Lean gedachtegoed populair. Waar komen deze Lean methodes eigenlijk vandaan? Veel Lean methodes en technieken komen van het succesvolle Toyota […]

Bedrijfsprocessen verbeteren | meer winst
Ons dagelijks leven functioneert vaak door middel van patronen. Iedereen heeft zo zijn gewoontes. Maar zijn dit wel de juiste? Vooral binnen een bedrijf is het belangrijk om hierbij stil te staan. Bij deze patronen stilstaan is namelijk de eerste stap naar het verbeteren van bedrijfsprocessen. Van hieruit kun je ontdekken of de huidige manier […]

Change management theorie | slim werken
Iedereen wil succesvol veranderingen doorvoeren en daarvoor heb je de kennis nodig van de change management theorie. Een fase die bijvoorbeeld voorkomt is het rouwproces om van de oude situatie afscheid te nemen. Dan breekt een onzekere periode aan. Echter, met de juiste kennis over de change management theorie kan je met een gerust hart […]