Slimmer werken,
blije klanten

Verbeterprojecten interessant maken

Veel uitdagingen die je bij Lean Management tegenkomt zijn universeel, bijvoorbeeld het effectief communiceren over verbeterprojecten. Wij willen je hierbij op weg helpen, daarom vind je in deze blog enkele inspirerende voorbeelden om jouw verbeterproject interessant te maken. Je zult meer leren over communiceren door middel van :

  • one pager
  • kwartaalborrel
  • een LEGO-bouwwerk

Ben je ook benieuwd? Lees dan snel verder.

Duidelijkheid in je verbeterprojecten

Voor medewerkers binnen een organisatie is het belangrijk om de status van een verbeterproject in te kunnen zien. Echter is dat niet altijd duidelijk voor alle medewerkers. Bijvoorbeeld omdat voortgangsrapportages niet voor iedereen beschikbaar zijn. Ten tweede: een voortgangsrapportage kan erg saai en lang zijn. Hoe kan je deze twee problemen oplossen?

Inzicht dankzij een one pager

Door middel van een one pager kan je snel inzicht krijgen in de prestaties van een verbeterproject, zodat je weet wat er de volgende keer beter kan. De one pager kan een simpel A4’tje zijn waarop drie zaken behandeld worden:

  • Wat was het probleem van het project?
  • Wat was de aanpak van het project?
  • Welke resultaten heeft het project opgeleverd?

Als je alle one pagers aan een grote muur hangt kan iedere werknemer ze bestuderen en ervan leren. Dit zorgt er ook voor dat het ‘continu verbeteren’ als cultuur tastbaar wordt.

Medewerkers betrekken met een kwartaalborrel

Je kunt medewerkers ook betrekken door een kwartaalborrel te organiseren waarbij het verbeterteam een toelichting geeft over de resultaten van het afgelopen kwartaal. Binnen zo’n kwartaalborrel vraag je medewerkers zoveel mogelijk om input. Zo mag elke medewerker een verbeterprojecten voor de komende periode pitchen en daarna stemmen op een verbeterproject. De kwartaalborrel zorgt ervoor dat medewerkers gestimuleerd worden om nieuwe ideeën te genereren. Bovendien zullen zij sneller geneigd zijn om het verbeterteam te ondersteunen.

De voortgang van een project tastbaar maken

De voortgang van een verbetertraject kun je op verschillende interessante en innovatieve manieren communiceren. Bijvoorbeeld door middel van een LEGO-bouwwerk, waarin elk legoblokje staat voor een geslaagde doel van de checklist. Dit bouwwerk staat op een centrale plek in een organisatie, met daarnaast een checklist van welke doelen zijn afgerond. Op deze manier kan iedereen in de organisatie de vorderingen van het project op een speelse manier volgen. Daarnaast draagt het ook bij aan de motivatie van de medewerkers. De projectmedewerkers zijn trots als ze weer een legoblokje kunnen plaatsen.

Kortom, er zijn veel interessante en innovatieve manieren om de status en het doel van een verbeterproject te communiceren. Het werkt goed om dit op een speelse manier aan te pakken en iedere medewerker van de organisatie erbij te betrekken. Hierdoor ontstaan nieuwe ideeën, verbeteringen en neemt motivatie toe.

Wil je beter leren hoe je jouw organisatie kan verbeteren? Neem dan een kijkje naar onze cursussen of stel je vraag via 030 227 0000 of info@bureautromp.nl