blije klanten

Een goed begin met Lean Kaizen
Er zijn een aantal stappen die je kunnen helpen om een goed begin met Lean Kaizen te maken. We gaan er vanuit dat je al weet wat Lean Kaizen inhoudt. In deze blog leer je welke stappen nodig zijn om efficiënt met Lean Kaizen te beginnen. Het begin met Lean Als je wilt verbeteren zal […]

Lean worden dankzij Kata
In veel Aziatische vechtsporten, zoals Karate, wordt gebruik gemaakt van het fenomeen ‘Kata’. De filosofie van Kata is dat je een schijngevecht uitvoert met meerdere denkbeeldige tegenstanders. De bewegingen die je doet zijn vastgelegd in meerdere Kata’s. Bij Lean verbeterprojecten kunnen Kata’s in je voordeel werken. In deze blog lees je daar meer over. Lean […]

Lean voor een stressvrij leven
Je zit midden in een overleg op je werk. Op je telefoon zie je in no time 14 berichten binnenkomen. Dan realiseer je wat je nog allemaal te doen hebt voor je vakantie: tickets boeken, een afspraak afzeggen, koffers pakken, het huis schoonmaken. Je wilde eigenlijk ook nog even sporten, maar wanneer? Herken je jezelf […]

De basis voor verbetering
Vaak leggen organisaties zelfontplooiing op. Er wordt dan het volgende gezegd: “Vanaf morgen starten we met Lean en leren continu te verbeteren”. Dit is echter niet de juiste manier om met Lean te beginnen. Verkeerd met Lean beginnen geeft een grote kans dat het Lean verbetertraject mislukt. Daarom leer je in deze blog hoe je […]

Lean bij de Defensie
Dankzij de Lean Green Belt heeft Miriam bij het Ministerie van Defensie in slechts twee maanden een verbeterproject uitgevoerd. In deze blog lees je wat Miriam dankzij een Green Belt heeft verbeterd binnen het Ministerie van Defensie. Wat? Miriam werkt op de afdeling die zich bezighoudt met integriteit binnen Defensie (COID). Eén van de taken […]

Jouw doelen bereiken dankzij KPI’s
Key Performance Indicators helpen jou om jouw doelen te bereiken. Door middel van KPI’s krijg je namelijk snel inzicht in hoe er gepresteerd wordt of waar ruimte ligt voor verbetering. In deze blog leer je hoe je KPI’s kan inzetten om er als organisatie beter van te worden. Richtlijnen bij het definiëren van KPI’s Om […]
De ultieme tips om Six Sigma te managen
Wanneer je aan Six Sigma begint, streef je naar verbetering. Maar als je aan Six Sigma begint staat dit niet altijd garant voor betere resultaten. Resultaten kunnen bijvoorbeeld door een gebrek aan betrokkenheid achter blijven. Ook is het nadelig wanneer werknemers niet overtuigd zijn van de voordelen van Six Sigma. Er zijn nog meer oorzaken […]
Veranderen om je concurrenten de baas te blijven
‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. Zo luidt de uitspraak van Albert Einstein. Dit is nu precies het probleem bij veel bedrijven. Waarom? Omdat we gewend zijn ons werk uit te voeren zoals we dat al jaren doen. Zo verbeteren we niet. Lean six sigma helpt juist om continu te […]

Continu verbeteren met Kaizen
Toyota heeft het Lean systeem ontwikkeld met de vele bijbehorende principes. Deze principes helpen structuur en succes in je bedrijf te brengen. Een principe daarvan is Kaizen. Lean en Kaizen worden vaak samen gebruikt, want ze vullen elkaar goed aan. Maar wat is Kaizen nu eigenlijk en wat kan je ermee? Dat leer je in […]

4 fouten bij Six Sigma + oplossingen
Als je Six Sigma goed toepast, dan leidt dit tot betere resultaten van jouw bedrijf. Echter kan het verkeerd doorvoeren van Six Sigma teleurstellende resultaten opleveren. Daarom leer je in deze blog fouten te herkennen en de bijbehorende oplossingen toepassen. Dat kan je veel tijdverspilling besparen. Probleem 1: tekort aan richtlijnen Een tekort aan richtlijnen […]