Slimmer werken,
blije klanten
CTQ-boom

De CTQ-boom in vijf stappen

Gepubliceerd op

De Voice of Customer (VOC), letterlijk vertaald de ‘stem van de klant’, is de kern van een organisatie die op klanten gericht is. Voor het slagen van een Lean Six Sigma project is het verkrijgen van de VOC is essentieel. De VOC is het startpunt van je verbeterproject. En als je eenmaal de klantwens hebt […]

DMAIC visualisatie

DMAIC-projectaanpak bij een Lean Six Sigma project

Gepubliceerd op

Zie jij dat er verbetering nodig, of mogelijk is in je werk, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? De DMAIC-projectaanpak kan je hierbij helpen. De DMAIC helpt je bij het uitvoeren van je verbeterproject van begin tot het eind. Als je deze blog leest leer je wat de DMAIC-projectaanpak is, wat de […]

little's law

De Wet van Little (Little’s Law) en Lean Six Sigma

Gepubliceerd op

De Wet van Little is onderdeel van wachttijdtheorie. Wachttijdtheorie is een van de belangrijkste onderwerpen binnen Lean Six Sigma. De wet is geïntroduceerd door John Little en wordt sindsdien veel gebruikt in boeken over operations management en logistiek. De Wet van Little is in verschillende sectoren toe te passen, of dit nu in de industrie […]

Wat is het 5S model?

Gepubliceerd op

“Waar kan ik die papieren ook alweer vinden?”, “waar had ik dit formulier nou weer neergelegd?”, waarschijnlijk komen deze vragen wel bekend voor. Heel logisch wel, maar het veroorzaakt ook een hoop frustratie, verwarring en tijdsverspilling. Je zou dit kunnen voorkomen door je werkplaats efficiënter in te richten. Om dit proces gemakkelijker te maken is […]

Hoe actueel is een Lean Six Sigma training nog

Vijf Lean principes voor een blijere klant

Gepubliceerd op

De vijf Lean principes pas je toe als je aan de slag gaat met Lean. Het Lean werken wordt al sinds de jaren 50 toegepast binnen productieomgevingen (zoals de auto-industrie of de bouw), later is Lean door de serviceindustrie (zoals de zorg en onderwijs) overgenomen. Maar Lean heeft voor iedere industrie en bedrijfsgrootte waarde. Bij […]

Gratis videotraining Lean White Belt!

Gepubliceerd op

Leer de basis van Lean management in deze gratis Lean White Belt! Deze vijf video’s zijn perfect als je nog twijfelt over een Lean training. Maar ook als je geïnteresseerd bent in meer basiskennis over Lean, zodat je mee kan praten in de wandelgangen. En wie weet raak je wel gemotiveerd om een Lean training […]

lean, weg met de verspillingen

Wat is de betekenis van ‘Lean’?

Gepubliceerd op

“Laten we dit zo Lean mogelijk aanpakken”, heb je deze uitspraak wel eens voorbij horen komen? Of misschien wel de uitspraak: “Wat je nu doet: dat is niet Lean!”. Als je nu niet precies weet wat er met deze uitspraken gezegd wordt, is dit artikel perfect om door te lezen. Want we gaan het uitgebreid […]

Wat zijn de acht verspillingen van Lean?

Gepubliceerd op

Het hoofdidee van Lean management is het wegnemen van verspillingen. Deze managementstijl is ooit ontwikkelt voor productieprocessen, maar tegenwoordig is het bij elk proces toe te passen. Het effectiever handelen door het wegnemen van verspillingen kan dus ook op kantoor en zelfs thuis. Er zijn veel soorten verspillingen waar je aan kan denken bij het […]

Wat is Lean?

Slimmer werken met Lean in de bouw: een praktijkverhaal

Gepubliceerd op

De bouwsector staat al een langere tijd onder druk. Het is dus belangrijk om effectief en slim te werken, zodat juist jouw organisatie opvalt. Je moet dus als bouwbedrijf anders gaan organiseren; op een manier waarbij de klant centraal staat. Bureau Tromp heeft onder andere het Nederlandse bouwbedrijf BAM geholpen bij het klantgericht werken. Aan de hand van deze casus leggen wij het schrijven van een sterke Business Case uit.

3 tips voor succesvol Lean leiderschap

Gepubliceerd op

Voor veel organisaties is het nog lastig de dagelijkse verbetercultuur door te voeren. Dit ondanks de vele successen in de toepassing van Lean Six Sigma. Maar dit is niet gek, cultuur zit hem in gedrag en dat kan je niet in een dag veranderen. Je begint met het opzetten van de continu verbetercultuur bij het management.