Slimmer werken,
blije klanten

Alles over de dagstart: wat, waarom en hoe?

Gepubliceerd op

Met een dagstart kom je even met het team bij elkaar voordat iedereen aan de slag gaat met zijn eigen werkzaamheden. We leggen uit wat het is, waarom de dagstart werkt en hoe je er zelf mee aan de slag gaat!

Impact/Effect-Matrix

Impact/Effort Matrix: Prioriteer je verbeterideeën

Gepubliceerd op

Als je een lijst hebt gemaakt met verbeterideeën is het vervolgens tijd om deze toe te passen, maar waar begin je? De Impact/Effort-Matrix kan je helpen om prioriteit te geven aan je verbeterideeën.

Basistraining Lean leert je alles over Lean management

Hoe vernieuwend is Lean?

Gepubliceerd op

Japke-d Bouma, columnist en eindredacteur bij NRC, is van mening dat Lean een jeukwoord is voor nieuwe wijn in oude zakken. We werkten altijd al zo, maar nu formuleren we het alleen anders. Waarom zouden we er zo’n gedoe van maken?

Wat is de Pull strategie? + voorbeeld

Gepubliceerd op

De Lean gedachtegang bestaat uit vijf principes. Het ‘pull principe’ is hier één van. Dit principe houdt in dat je alleen producten produceert als de klant hier behoefte aan heeft.

lean, weg met de verspillingen

Lean denken in 6 stappen

Gepubliceerd op

Veel organisaties gingen u voor, en halen uit voordelen uit het Lean werken. Lean helpt je de verspillingen uit processen te halen. We leggen in dit artikel in zes stappen uit hoe je kan starten met Lean denken.

Lean Strategie

Een betere manier om te kijken naar efficiëntie

Gepubliceerd op

Bij het efficiënt werken ligt de focus vaak vooral op het realiseren van zoveel mogelijk output en het constant bezighouden van de medewerker. Maar is dit de juiste wijze om naar efficiëntie te kijken? We leggen een andere manier uit om naar efficiënte te gaan kijken. Je zult in deze blog leren waar efficiënte ècht om gaat.

SOP: in vijf stappen en een template!

Gepubliceerd op

Voor het vinden van een manier om een taak zo goed mogelijk uit te voeren is de SOP ontwikkeld. We leggen in dit artikel uit wat deze tool is, en hoe je deze kan gebruiken binnen je organisatie.

CTQ-boom

De CTQ-boom in vijf stappen

Gepubliceerd op

Je kijkt bij de CTQ-boom naar de kritieke meetbare factoren die van belang zijn voor de klant. Je kunt er abstracte klantwensen concreet mee maken. We leggen uit wat een CTQ-boom is, hoe je deze gebruikt en wat je er aan hebt!

DMAIC visualisatie

DMAIC-projectaanpak bij een Lean Six Sigma project

Gepubliceerd op

Zie jij dat er verbetering nodig, of mogelijk is in je werk, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? De DMAIC-projectaanpak kan je hierbij helpen. De DMAIC helpt je bij het uitvoeren van je verbeterproject van begin tot het eind.

little's law

De Wet van Little (Little’s Law) en Lean Six Sigma

Gepubliceerd op

De Wet van Little is onderdeel van wachttijdtheorie. Wachttijdtheorie is een van de belangrijkste onderwerpen binnen Lean Six Sigma. De wet is geïntroduceerd door John Little en wordt sindsdien veel gebruikt in boeken over operations management en logistiek.