blije klanten
In een gemiddelde Yellow Belt training worden de volgende instrumenten uitgelegd:
1. Voice of the Customer (VOC): hiermee wordt bepaald wat de klant van waarde vindt bij de productie van de dienst of product.
2. Value Stream Mapping: Hierin worden alle activiteiten die waarde toevoegen gescheiden van de activiteiten die geen waarde toevoegen (verspillingen).
3. Kaizen: De filosofie achter Lean Management dat je elke dag je proces een stapje beter maakt.
4. 5S: Het principe van een opgeruimde, geordende en schone werkomgeving. Dit is niet alleen maar voor productiebedrijven bestemd ook in een kantooromgeving is dit van toepassing.
5. Poka Yoke: simpele en goedkope verbeteringen die direct kunnen worden doorgevoerd in de organisatie.
6. Push en Pull productie: produceren wat de klant wil en wanneer deze het wil en niet wanneer de producent van de dienst of product dit wil.
7. DMAIC: de projectaanpak achter Lean Six Sigma. Uit welke stappen bestaat deze en welke instrumenten uit de Lean Six Sigma gereedsschapskist gebruikt je in welke stap?
Ook interessant:
- Lean vs Six Sigma
- De Lean ervaring van Ron van der Plas, Green Belt
- Is Scrum het nieuwe Lean?
- Word ook Lean en Mean
Vind je dit artikel interessant? Deel het in je netwerk.