Slimmer werken,
blije klanten
a3-rapport

A3-rapport: Overzicht over je projectvoortgang

Gepubliceerd op

Met Lean Six Sigma kun je problemen binnen de processen in een organisatie oplossen met een gestructureerde en systematische aanpak. Dit doe je aan de hand van de DMAIC-projectaanpak. Deze bestaat uit vijf stappen: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. Bij elke fase maak je gebruik van verschillende tools. Een van de tools die je […]

Lean Huis

Het Lean Huis (ookwel Toyota Production System)

Gepubliceerd op

We gaan het in deze blog hebben over het Lean Huis. Je kan hiermee Lean toepasbaar maken voor elke organisatie. Het model is een visualisatie van hoe je een organisatiestructuur opbouwt die zichzelf ondersteunt. Waar komt het Lean Huis vandaan? Vanaf de 2e wereldoorlog tot aan de jaren ’70 groeide Toyota zo enorm dat het […]

Voice of the customer: een klantgerichte organisatie

Gepubliceerd op

Als organisatie moet je begrijpen wie je klanten zijn en wat ze van jouw product of dienst verwachten. Daarnaast is het belangrijk om hier ook aan te voldoen. De kern van een succesvolle organisatie is het voldoen of het zelfs overtreffen van de Voice of the Customer (VOC). Maar hoe doe je dit? We leggen […]

Alles over de dagstart: wat, waarom en hoe?

Gepubliceerd op

Een goed begin van de dag kan zorgen dat je als team veel productiever aan de slag kan gaan. De uitdrukking ‘een goed begin is het halve werk!’ bestaat niet voor niets. Met een dagstart kom je even met het team bij elkaar voordat iedereen aan de slag gaat met zijn eigen werkzaamheden. Wat is […]

Impact/Effect-Matrix

Impact/Effort Matrix: Prioriteer je verbeterideeën

Gepubliceerd op

Als je een lijst hebt gemaakt met verbeterideeën is het vervolgens tijd om deze toe te passen, maar waar begin je? De Impact/Effort-Matrix kan je helpen om prioriteit te geven aan je verbeterideeën. Hiermee kan je bepalen aan welke ideeën je eerst gaat werken en welke je nog even laat liggen. Wat is de Impact/Effort-Matrix […]

Basistraining Lean leert je alles over Lean management

Hoe vernieuwend is Lean?

Gepubliceerd op

Japke-d Bouma, columnist en eindredacteur bij NRC, is van mening dat Lean een jeukwoord is voor nieuwe wijn in oude zakken. We werkten altijd al zo, maar nu formuleren we het alleen anders. Waarom zouden we er zo’n gedoe van maken? Is Lean wel zo vernieuwend? Het is heel kort door de bocht om de […]

Wat is de Pull strategie? + voorbeeld

Gepubliceerd op

De Lean gedachtegang bestaat uit vijf principes. Het ‘pull principe’ is hier één van. Dit principe houdt in dat je alleen producten produceert als de klant hier behoefte aan heeft. De klant ‘trekt’ aan het bedrijf wanneer het product gewenst wordt, op dat moment gaan je aan de slag. Als je werkt volgens de pull […]

lean, weg met de verspillingen

Lean denken in 6 stappen

Gepubliceerd op

Veel organisaties gingen u voor, en halen uit voordelen uit het Lean werken. Lean helpt je de verspillingen uit processen te halen. Het doel is hier om de tijd te verkorten tussen de aanvraag van de klant en het afgeleverde eindproduct. Een belangrijke factor van Lean is dat de klant centraal staat. We leggen in […]

Lean Strategie

Een betere manier om te kijken naar efficiëntie

Gepubliceerd op

Bij het efficiënt werken ligt de focus vaak vooral op het realiseren van zoveel mogelijk output en het constant bezighouden van de medewerker. Maar is dit de juiste wijze om naar efficiëntie te kijken? We leggen een andere manier uit om naar efficiënte te gaan kijken. Je zult in deze blog leren waar efficiënte ècht […]

SOP: in vijf stappen en een template!

Gepubliceerd op

Als alles gestandaardiseerd wordt, blijft er weinig ruimte over voor creativiteit. Medewerkers oefenen dan ook de nodige weerstand uit tegenover de processtandaarden. Maar het standaardiseren kan voor de medewerker ook rust brengen. Je kan bezig met het eigenlijke werk, in plaats van elke keer weer opnieuw een weg ernaartoe vinden. Voor het vinden van een […]