blije klanten
Procesverbetering als tijdloos begrip
Waarom het optimaliseren van processen altijd belangrijk zal blijven Procesverbetering is van alle tijden en altijd actueel op de bestuursagenda. Zolang we samenwerken zal er namelijk altijd een behoefte zijn om activiteiten te structureren en op een uniforme wijze uit te voeren. We organiseren die activiteiten langs een proces die continu aangescherpt dient te worden. Deze aanscherping is noodzakelijk, […]
Process Mining, op zoek naar het werkelijke – gouden – proces!
Procesbeschrijvingen & Process Mining Binnen elke organisatie word je er mee lastig gevallen: procesbeschrijvingen. Ze beschrijven perfect hoe het proces moet lopen (maar wat in de realiteit nooit gebeurt), zijn vrijwel nooit up-to-date en worden door werknemers als grote last ervaren. Processen blijven dan ook een wonderbaarlijk iets. Deze procesbeschrijvingen worden vaak nog op een […]
De rol van een Lean Team Coach
We zien veel van onze klanten stoeien met de implementatie van Lean. De kracht voor een succesvolle toepassing van deze filosofie ligt bij gemotiveerde mensen. Om die reden is het van belang dat er voldoende aandacht wordt besteed aan het begeleiden en inspireren van medewerkers. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, want er zijn veel […]
De basis van Lean Management
LEAN management is gebaseerd op het principe dat elke activiteit die geen waarde toevoegt vanuit het perspectief van de klant als verspilling wordt beschouwd. Door deze verspilling te identificeren en te elimineren, kunnen bedrijven hun processen stroomlijnen, de productiviteit verhogen, en de klanttevredenheid verbeteren. De kern van LEAN draait om vijf basisprincipes: waarde definiëren, de […]
Leer van de Titanic, naar de grondoorzaak!
Wie kent de tragedie van de Titanic niet? Sindsdien is er veel discussie geweest over die ene vraag: hoe kon het dat dit “onzinkbare schip” toch zonk? Bij scheepsbouwkundigen en historici lijkt het logisch om te graven naar de oorzaak van de ramp. Bij bedrijven vindt men het echter vaak moeilijk om op zoek te […]
Het grote voordeel van flow
Een van de belangrijkste lean principes is ‘Flow’. Wat betekent dit begrip en waarom is het hebben van flow zo’n groot voordeel? In deze blog krijg je uitleg over de betekenis en voordelen van flow. ‘Flow’ staat voor continue doorstroming. Dit wordt binnen de lean filosofie gezien als de snelste en beste manier om producten […]
Verminder verspilling op de werkvloer
Ben je wel eens de hele supermarkt doorgelopen om de boodschappen te vinden die je nodig hebt? Bij thuiskomst kom je er helaas achter dat je toch nog een essentieel product bent vergeten. Je kunt weer terug naar de supermarkt. Tijdverspilling dus! Bij veel bedrijven komt dit soort tijdverspilling op de werkvloer voor. Daarom leer […]
Zo kies je een geschikt verbeterproject
Je wilt dankzij Lean verbeteren in je bedrijf. Om te zorgen dat dit lukt is het belangrijk om de Lean methode op de goede manier te gebruiken. Het is minstens net zo belangrijk om het goede project te kiezen. Want als je geen goed project kiest, hoe kan je dan verbetering realiseren? In dit blog […]
Zo krijg je een gemotiveerd team
Een gemotiveerd team vormt de basis voor succes. Wanneer je team gemotiveerd is, zal dit leiden tot betere resultaten. Erg belangrijk dus! Daarom krijg je in deze blog tips om een gemotiveerd team te creëren. Het begin Onderschat de invloed die een leidinggevende heeft niet. Als je geen goede leidinggevende hebt, hoe kan je team […]
Lean versus Six Sigma
De twee huidige grootmachten in procesverbetering zijn Six Sigma en Lean. Ze zijn beide bewonderenswaardige tools om je processen mee te verbeteren, alhoewel beiden zeer van elkaar verschillen. In deze blog leer je Lean en Six Sigma van elkaar onderscheiden. Lean Lean is een managementfilosofie. Binnen deze filosofie is het uitgangspunt: zoveel mogelijk waarde voor […]