Slimmer werken,
blije klanten

Simpel op weg naar een betere bedrijfsvoering

Er zijn genoeg methodieken waarmee je op simpele wijze je bedrijfsvoering kan verbeteren. Hieronder vind je vier methodieken om jou en jouw team op weg te helpen:

1. Agile werken

Door agile te werken kun je in een korte tijd veel doelstellingen behalen. Wat agile werken inhoudt? Je werkt in sprints van een tot vier weken om in multidisciplinaire teams doelen te behalen. De ‘Product Owner’ zorgt ervoor dat het team met de belangrijkste taken bezig is. Het team is denkt na over het uitvoeren van oplossingen of innovaties. Samen bespreek je aan het begin van de sprint wie wat gaat doen gedurende die periode. Aan het einde van de sprint wordt het werk opgeleverd en vindt er een evaluatie plaats van de sprint

Lean Six Sigma

Er wordt gezegd dat organisaties die Lean Six Sigma niet toepassen snel overtroffen zullen worden door concurrenten die dat wel doen. Het draait binnen Lean Six Sigma om klantwaarde, snelheid en kwaliteit. Als je je klanten heel goed kent, dan weet je precies wat ze willen en hoe ze het willen krijgen. Onnodige stappen die tot verspillingen leiden kan je weglaten. Kwaliteit leveren spreekt voor zich, maar wat is kwaliteit en wanneer is het goed? Ook hier kijkt Lean Six Sigma aandachtig naar. Niet alleen naar het product, maar ook naar de kwaliteit van de output van processen.

3 Robotic Process Automation

Vliegensvlug en foutloos nemen robots laagdrempelige en herhalende handelingen over. Bij Robotic Process Automation (RPA) gaat het niet om mechanische robots, maar om software robots. Binnen de IT noemen ze dit ‘scripts’. Ook dit fenomeen is niet nieuw, maar het is nu veel makkelijker om robots/scripts te ontwikkelen en onderhouden. Bovendien worden de robots slimmer en kunnen ze steeds beter overweg met variatie in processen door toepassing van Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML). Een groot voordeel van RPA is dat robots beter en sneller in staat zijn om herhalende werkzaamheden te verrichten dan mensen.

4. Kanban

Om werkzaamheden in kaart te brengen en verbeterpunten te vinden werkt de Kanban methodiek zeer goed. Letterlijk betekent het ‘uithangbord’ in het Japans. Door middel van de deze stappen binnen Kanban krijg je duidelijkheid over mogelijke verbeteringen:

  • Visualiseren (bijvoorbeeld met post-its waar activiteiten opstaan die je als team gedaan wilt hebben)
  • Minder dingen tegelijk doen (work in progress-limiet vaststellen)
  • Voor een goede flow zorgen (hoe korter de doorlooptijd of levertijd, hoe beter)
  • Expliciete afspraken maken binnen jouw team
  • Wekelijkse of maandelijkse feedback momenten inplannen
  • Experimenteer en evolueer (je merkt vanzelf wat wel/niet werkt om naar je doelpunt toe te werken)

Bovenstaande methodieken stellen je als organisatie in staat om je bedrijfsvoering te optimaliseren. Op deze manier kun je meegaan met innovatieve technieken en methodieken, zodat je de beste resultaten kunt behalen. Er zijn natuurlijk nog meer technieken en methodieken die je kunt gebruiken om je bedrijfsvoering te optimaliseren. Welke gebruik jij het liefste?

Wil je de basis van lean six sigma leren voor meer verbetering? Neem dan een kijkje naar onze cursussen.