Slimmer werken,
blije klanten

Optimaliseren met process mapping

Een tool om beter begrip van een proces te krijgen is bij elk bedrijf welkom. Process mapping is zo’n tool en wordt veel gebruikt om processen te optimaliseren. Bij process mapping breng je jouw processen visueel in kaart. Dit doe je nadat je alle stappen en doelen van een proces helder voor jezelf hebt gemaakt. In deze blog leer je hoe je concreet aan de slag kan met process mapping. Zo kan je jouw processen optimaliseren!

Customer Journey Mapping

Het meest bekende voorbeeld is de klantreis van de IKEA. De klantreis kent vele ups- en downs, maar IKEA zorgt ervoor dat je het gebouw altijd vrolijk verlaat door lekker en goedkoop eten aan het einde van de klantreis aan te bieden. Met de Customer Journey Mapping-techniek breng je dus eigenlijk de klantreis in kaart. Je bedenkt met welke touchpoints de klant in aanraking komt. Je hebt hierbij te maken met meerdere klantgroepen, dus je werkt de journey dan ook voor meerdere groepen uit. Belangrijk is om te denken aan het gevoel dat de klant krijgt van de customer journey. Ook is het de kunst om de klantreis positief af te sluiten.

Value Stream Mapping

Een value stream map (VSM) is essentieel bij een verbetertraject. Hierbij werk je een proces van begin tot eind uit. Bij iedere stap geef je aan welke onderliggende handelingen daarbij komen kijken. Koppel hier doorlooptijden, tussenvoorraden en de waarde aan van de desbetreffende handeling. Dit kan waarde zijn voor het bedrijf,  de klant of soms ontbreekt toegevoegde waarde zelfs! Na dit bepaald te hebben kan je de gewenste situatie beschrijven (future state) en aan de hand daarvan actiepunten vaststellen. Het fijne aan een Value Stream Map is dat je zowel de verliezen (verspillingen) als de oorzaken inzichtelijk hebt. Nu je weet welke verspillingen jouw proces bevat, kun je werken aan de ideale of nieuwe situatie, ook wel de future state. Bekijk hier ons filmpje met een korte uitleg over value stream mapping: Value Stream Map | Bureau Tromp – YouTube

Swimming lanes

Een swimming lane (stroomdiagram) laat zien wie verantwoordelijk is voor de stappen in een proces. Deze verantwoordelijkheid kan bij een medewerker, team of een afdeling liggen. Uit de stroomdiagram wordt duidelijk waar overdrachts- of communicatiemomenten zijn. Door het proces op deze manier te verwerken, heb je visueel zichtbaar waar het proces efficiënter zou kunnen werken of waar knelpunten zitten. De verantwoordelijken zijn gekoppeld, dus je kunt direct actie ondernemen.

Aan de slag met lean process mapping

Nu je de werkprocessen en verspillingen inzichtelijk hebt gemaakt, kun je aan de slag met het elimineren. Neem alle verspillingen weg en werk het proces uit zoals het zou moeten zijn. Vervolgens ga je de nieuwe situatie testen en waar nodig bijschaven. Zo kun je continu blijven verbeteren en kritisch blijven naar de situatie toe.

Welke Process Mapping Tool ga jij inzetten in jouw organisatie? Laat het ons weten via info@bureautromp.nl. We zijn benieuwd naar jouw uitkomsten. Ook als je vragen hebt kun je bij ons terecht. Lees hier meer over onze cursussen.