Slimmer werken,
blije klanten

Wat is de Pull strategie? + voorbeeld

De Lean gedachtegang bestaat uit vijf principes. Het ‘pull principe’ is hier één van. Dit principe houdt in dat je alleen producten produceert als de klant hier behoefte aan heeft. De klant ‘trekt’ aan het bedrijf wanneer het product gewenst wordt, op dat moment gaan je aan de slag. Als je werkt volgens de pull strategie, produceer je producten aan de hand van voorspellingen en ga je de producten vervolgens verkopen. De push strategie stuurt op aanbod, het pull principe is een vraag gestuurde manier van werken.

pull strategie

Pull strategie

Je start altijd met de vraag vanuit de klant. Elke bestelling gaat van het einde van het proces via elke processtap terug naar het begin van het proces. We geven hier zometeen een voorbeeld van. Er gaat een signaal naar elke processtap met de hoeveelheid te produceren producten. Dit signaal noem je Kanban. Bij elke stap is de ruimte voor eventuele minimale voorraden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er bijvoorbeeld 100 producten moeten worden geleverd, terwijl je in de eerste processtap maar 80 producten hoeft te maken.

Voorbeeld

Als voorbeeld nemen we een fles mineraalwater. Om het voorbeeld niet te ingewikkeld te maken gaan we ervan uit dat het proces uit vier stappen bestaat:

  1. De fles maken
  2. De fles vullen
  3. De dop fabriceren en op de fles draaien
  4. Het etiket maken en plakken op de fles.

Bij de pull productie begin je met de vraag van de klant. In dit voorbeeld zijn er tien flessen mineraalwater besteld.

  • Er liggen bij de laatste stap vijf afgeronde flessen op voorraad, er moeten dus nog vijf flessen bij worden gemaakt.
  • In stap drie ligt één fles klaar, hier moeten er dus nog vier flessen bijgemaakt worden. Stap drie geeft een signaal naar processtap 2 dat er nog vier flessen gevuld met water moeten worden aangeleverd.
  • Bij processtap twee liggen drie flessen klaar, deze moet dus nog aan de slag met één fles water.
  • Bij de eerste processtap liggen vier flessen mineraalwater op voorraad, hier hoeft dus niet geproduceerd te worden. Ze kunnen direct een fles aanleveren aan stap twee.

In dit voorbeeld houden we geen rekening met een veiligheidsvoorraad per processtap. Sommige organisaties willen een kleine voorraad per processtap aanhouden om een out-of-stock te voorkomen en te zorgen voor een betrouwbare levering.

Voordelen Pull strategie

Je beschermt je organisatie tegen voorraadvorming, omdat je produceert op klantvraag. Bij elk processtap is de uitstroom van de (tussen)producten een signaal voor nieuwe instroom bij de nieuwe processtap. Hiermee kan je de tussenvoorraden beperken en minimaal werk verrichten. Je zal minder ongevraagde producten maken.

Pull in de dienstverlening

Het pull principe wordt traditioneel toegepast in logistieke processen. Pull is echter ook toe te passen in de dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan je e-mailverkeer. Vaak wil je pas een nieuwe mail ontvangen als de eerder ontvangen mail is afgehandeld. Dit kan je realiseren door bijvoorbeeld enkel twee keer per dag de mail te bekijken, of pas je mails ophalen als je hieraan toe bent. En zo zijn er nog veel meer processen waar het pull principe geïmplementeerd kan worden, zoals bij vergaderingen of het aanmelden van nieuwe medewerkers.

pull strategie

Meer lezen?