Slimmer werken,
blije klanten

Goedkopere, snellere, makkelijkere en betere processen dankzij Lean Six Sigma

Gepubliceerd op

Lean Six Sigma wordt veel gebruikt bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Het richt zich op het sneller, beter en goedkoper uitvoeren van taken, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit voor de klant. Maar hoe ziet dit er dan uit? Lees het hier.

Is de Lean Six Sigma Green Belt iets voor mij?

Gepubliceerd op

De meest voorkomende niveaus van Lean Six Sigma trainingen zijn: de Yellow belt, Orange belt, Green belt en de Black belt. In dit artikel gaan we het hebben over de Lean Six Sigma Green Belt training. We leggen uit wat deze training inhoudt en voor wie hij het meest nuttig is.

Wat hebben de medewerkers aan het Lean werken?

Gepubliceerd op

De effectiviteit van Lean Management bewijst zich door de succesvolle toepassingen in de praktijk. De meeste organisaties die Lean gingen werken zagen hun kosten terug lopen en kregen een betere positie tegenover de concurrent. En dit allemaal zonder medewerkers te ontslaan.

Lean Six Sigma training

Wat je moet weten voordat je een Lean traject begint!

Gepubliceerd op

Steeds meer mensen en organisaties gaan werken met Lean. Soms gebruiken ze hier een paar tools in hun werkwijze, soms is Lean onderdeel van de cultuur binnen de organisatie. Maar wat maakt het Lean traject nu zo interessant? En wat moet je doen om zelf Lean te gaan werken?

De grondoorzaak vinden met ‘5x waarom’

Gepubliceerd op

De ‘5x waarom’ methode is niet nieuw, en niet eigen aan Six Sigma. De tool wordt er wel gebruikt, vaak in de Analyze-fase (DMAIC). Dit wordt vooral gedaan als er geen specifieke data beschikbaar is over hetgeen wat geanalyseerd wordt. De methode is eenvoudig en effectief. Je gebruikt hem om tot de grondoorzaak van een knelpunt, verspilling of probleem te komen.

Control chart: word bewust van je proces

Gepubliceerd op

De control chart, in het Nederlands ook wel regelkaart, is bedacht in de jaren ’20 door Walter A. Shewhart. De methode is het hart van ‘Statistical Process Control’, dit is het op statistische wijze het proces onder controle houden.

Waarom het KANO-model zo belangrijk is

Gepubliceerd op

Uiteindelijk draait het bij Lean management allemaal om een tevreden klant. De mening van de klant bepaalt of een product of dienst een succes wordt, of niet. Het is dus heel erg belangrijk dat de wensen van de klant duidelijk zijn.

Klantreis

Customer Journey Mapping, leg je klantreis vast

Gepubliceerd op

Volgens Japke-D. Bouma heeft in 2018 de termen ‘Customer Journey Mapping’ of ‘de klantreis’ op plek zeven gezet van de ‘ergste jeukwoorden in de communicatie’. Dit omdat het zo vaak gebruikt wordt. Maar dat de termen overal voorkomen zegt natuurlijk ook wat over de effectiviteit van het in kaart brengen van de klantreis.

Aan de slag met een ‘out of control action plan’ (OCAP)

Gepubliceerd op

Zelfs als alles in theorie perfect werkt, kunnen de plannen de praktijk toch nog eens goed mislopen. Voor deze situaties is het belangrijk om een OCAP (‘out of control action plan’) gereed te hebben.

Wat is FMEA en hoe werkt het? (incl. template)

Gepubliceerd op

FMEA staat voor ‘Failure Mode and Effects Analysis’. Het is een veelgebruikte Lean Six Sigma tool. Deze analyse werd vroeger enkel gebruikt in de luchtvaart- en automobielindustrie. Tegenwoordig wordt FMEA in vele sectoren toegepast.