Slimmer werken,
blije klanten

Hoe vernieuwend is Lean?

Japke-d Bouma, columnist en eindredacteur bij NRC, is van mening dat Lean een jeukwoord is voor nieuwe wijn in oude zakken. We werkten altijd al zo, maar nu formuleren we het alleen anders. Waarom zouden we er zo’n gedoe van maken? Is Lean wel zo vernieuwend?

Het is heel kort door de bocht om de Lean methode af te schrijven als een modewoord voor pragmatisch denken. Al is logisch nadenken wel een belangrijke succesfactor van de methode. De kracht van Lean ligt in de structuur en de gereedschappen die het je geeft. Alleen bedenken dat je efficiënter wilt gaan werken is niet genoeg. Lean zorgt ervoor dat het je ook lukt om structuren aan de slag te gaan met efficiënter samenwerken.

lean traject

Wat is de Lean methode?

Lean is een aanpak voor het efficiënter en slimmer maken van processen. Het doel hiervan is het blij maken van de klant, omdat je sneller en meer kan leveren. Ook is een doel om meer werkplezier te hebben. Overbodige activiteiten (ook wel verspillingen) hoeven je niet meer van je werk af te houden. Dit kan je bereiken door de gereedschappen van Lean toe te passen. En ja, ook door logisch na te denken.

Er zijn een aantal uitgangspunten voor het verbeteren van processen:

  • De klant staat centraal. Hetgeen wat wel en geen waarde toevoegt aan je proces wordt bepaald door de klant. Als je klant niet voor iets wil betalen, zou je dit in het beste geval ook niet doen.
  • De medewerkers zijn essentieel voor het verbeteren. De mensen die het werk uitvoeren weten het beste waar de verbetering nodig is. Zij krijgen immers de klachten van de klant binnen of weten waar ze vastlopen in het proces. Door de praktijkkennis van het proces komen de beste verbeterideeën vaak van de medewerker.
  • Iedereen draagt bij. Je kan niet in je eentje verbeteren, helemaal niet als je blijvend wil verbeteren. Je gaat met het hele team aan de slag om het elke dag weer een beetje beter te doen. Van onder tot boven in de organisatie, inclusief het management.

Hoe verbeter je de processen?

Je kan de werkvloer via een aantal routes verbeteren. Welke route je neemt hangt af van de problematiek waarmee je te maken hebt. We geven drie voorbeelden:

  • Je werkplek opruimen met behulp van 5S: Een stappenplan voor een opgeruimde en effectief ingedeelde werkplek die ook zo blijft.
  • Elke dag een stukje beter dankzij een verbeterbord en dagstart. Bespreek elke dag wat er beter kan en hoe je dat kan aanpakken als team. Zorg dat je bezig blijft met continu verbeteren.
  • Het inzichtelijk maken van processen en verspillingen met behulp van een waardestroomanalyse.

Wat is het doel?

Bij het toepassen van Lean is het doel om de klant en de medewerkers blij te maken. Een klant wordt blij van leveringen die op tijd zijn en een proces dat betrouwbaar is. De medewerkers worden blij als ze hun tijd aan nuttige zaken kunnen besteden, in plaats van steeds maar weer moeten wachten, heen en weer moeten lopen en fouten moeten herstellen. Waar Lean oorspronkelijk uit de productiesector komt, is de methode nu in elke sector aanwezig.

Lean vernieuwend

Meer lezen?