Slimmer werken,
blije klanten

Goedkopere, snellere, makkelijkere en betere processen dankzij Lean Six Sigma

Lean Six Sigma wordt veel gebruikt bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Het richt zich op het sneller, beter en goedkoper uitvoeren van taken, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit voor de klant. Maar hoe ziet dit er dan uit? Lees het hier.

Goedkoper, makkelijker, sneller en beter werken met Lean Six Sigma

Gemakkelijker

Als je een proces voor een medewerker makkelijker maakt, kost dit diegene vaak ook minder tijd. En dit resulteert in minder kosten voor het bedrijf. De verbeteringen kunnen in de uitvoering plaats vinden, maar kunnen ook impact hebben op andere factoren. Bijvoorbeeld de gezondheids- en veiligheidsbelasting die het voor de gebruiker meebrengt. Als een taak gemakkelijker wordt kost dit de medewerker naast minder tijd, maar ook minder moeite. De werknemer is dus minder moe en kan zich beter concentreren op de taak voor zicht. De taak kan ook vaker worden uitgevoerd, waardoor het product goedkoper wordt.

Beter

Als bedrijf moet je constant bezig zijn met het zoeken naar verbeteringen voor je producten. Bijvoorbeeld door het wijzigen van bepaalde componenten of een materiaal. Maar ook het toevoegen van functies, het veranderen van IT-landschappen, het trainen van mensen of het verbeteren van het assemblageproces. Dit verbeteren is vaak een struikelblok, omdat dit altijd lijkt te leiden tot hogere kosten. Maar denk aan de structurele defecten of onderbrekingen die kunnen ontstaan als er geen investeringen worden gedaan. Als je investeert in de samenstelling kan je besparen op service of de onderhoudskosten. Wat wel heel belangrijk is bij het verbeteren van je product is dat je blijft reageren op de wens van de klant. Als je gaat investeren in een toevoeging van een product die voor de klant geen extra waarde toevoegt is het vanzelfsprekend wel weer een verspilling. Blijf dus aan de verwachtingen van de klant denken, de Voice of the Customer.

Sneller

De bekende gezegde zegt het al: “tijd is geld”. De werkplek is hiervoor wel een plek waar dit zeker geldt. Tenzij je misschien met kostbare materialen werkt of al het werk wordt gedaan door machines misschien. Het grootste deel van de kosten komen voort uit het loon van de medewerkers binnen een organisatie. Hier is geen verbetering klein. Het winnen van een paar seconden in een proces van een medewerker kan al een enorme tijdswinst voor het gehele bedrijf. Maar waar tijd geld is, bestaat ook het gezegde “Werk slimmer, niet moeilijker”. Het simpelweg vergroten van de inspanningen voor de werknemer zorgt niet meteen dat deze sneller kan gaan werken. Dit is zowel fysiek als mentaal niet duurzaam. Je moet het proces eenvoudiger maken, waardoor de medewerkers sneller kunnen werken. Hier is dus een sterk verband met het makkelijker en beter werken. Als je alleen maar sneller gaat werken, zonder te kijken naar de kwaliteit van het proces, kan het zijn dat je producten minder goed gaat opleveren.

Goedkoper

Om te starten met nog een gezegde: “Goedkoop is duurkoop”. En deze geldt voor zowel het investeren in het werken met Lean Six Sigma als bij het uitvoeren van processen. Als je een goedkoper product kan opleveren is dit altijd goed. Hier kan je voor zorgen door bijvoorbeeld de arbeidskosten, grondstofgebruik of de voorraadkosten te verlagen. Maar let hier wel op, als je goedkoper materiaal gaat gebruiken, een andere verkoper of minder hoog opgeleide arbeidskrachten, kan het nog best eens zo zijn dat het proces alleen maar duurder wordt. Zorg dat je wel waar krijgt voor je geld. Voer altijd een volledige kostenanalyse uit, zodat je kan begrijpen wat de complicaties zijn voor een bedrijf als geheel, voordat je aan de slag gaat met een goedkopere optie.

Als je slimmer gaat werken door Lean Six Sigma methodes toe te passen, kan je op zoek gaan naar de plekken waar je in de huidige activiteiten kosten kunt bespraken. En zo kan je er voor zorgen dat je kosten per product dalen, zonder dat er iets aan kwaliteit verloren gaat. Want dat is natuurlijk waar de klant uiteindelijk voor betaalt.

Continu verbeteren

Meer lezen?