Slimmer werken,
blije klanten

Veranderen om je concurrenten de baas te blijven

‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. Zo luidt de uitspraak van Albert Einstein. Dit is nu precies het probleem bij veel bedrijven. Waarom? Omdat we gewend zijn ons werk uit te voeren zoals we dat al jaren doen. Zo verbeteren we niet. Lean six sigma helpt juist om continu te verbeteren.

Wat is dan wel goed?

Vanuit Lean Six Sigma staat de klantwaarde altijd centraal. Het bestaan van het bedrijf waar je voor werkt, hangt af van de tevredenheid van je klanten. Daarom besteed Lean Six Sigma veel aandacht aan klantgericht te werk gaan. Lean six sigma heeft een heel stappenplan voor je klaarliggen. Je leert bijvoorbeeld kritisch kijken naar hoe werk(proces) verlopen en of alle stappen wel nodig zijn. Vervolgens kun je verspillingen verwijderen. Daarnaast leer je onder andere hoe je klantgericht te werk kan gaan en meer inzicht kan krijgen in processen. Het is wereldwijd bewezen dat Lean Six Sigma processen binnen organisaties verbetert.

Je concurrenten de baas blijven

Omdat er tegenwoordig steeds meer keus is zowel in producten als in banen, is de klant kritischer dan vroeger. Door deze vele mogelijkheden en keuzevrijheid zul je je als bedrijf moeten onderscheiden om de klant tevreden te stellen. Dat is ook precies de reden dat ‘doen wat je deed’ vaak niet meer werkt. Waar jouw product of dienstverlening in het verleden nog voldeed aan de klantwens, verwacht de klant inmiddels een stapje meer. Om je concurrenten de baas te blijven kan je jouw bedrijfsprocessen verbeteren door middel van de ontwikkelde Lean methodiek.

“Heeft mijn bedrijf verspillingen?”

Goede vraag! Er is een grote kans dat jouw bedrijf verspillingen heeft, vooral als jullie al lang op dezelfde manier werken. De eerste keer, is het niet makkelijk om je eigen werkprocessen in kaart te brengen en verspillingen te vinden. Mijn tip: vraag je bij elke handeling af of dat een handeling is die waarde toevoegt voor de klant. Is jouw klant bereid te betalen voor die handeling? Is het antwoord nee? Is de handeling ook niet wettelijk verplicht? Dan is de kans groot dat die handeling overbodig is.

Makkelijk verbeteren dankzij Lean

Het makkelijkst is om hulp te krijgen van een persoon met een ‘Lean belt’. Vraag hen om hulp! Deze medewerkers zijn getraind om samen met jou objectief een proces in kaart te brengen. Ook zijn de Lean belts in staat om jou te helpen je werkprocessen slimmer vorm te geven. Zijn er geen Lean experts in jouw bedrijf? Dan kun je altijd bij ons terecht en zélf een opleiding volgen om Lean six sigma expert te worden, maar je kunt ons natuurlijk ook altijd inschakelen bij het slimmer maken van jullie werkprocessen. We helpen je daar graag bij!

Wil je beter leren hoe je jouw organisatie kan verbeteren? Neem dan een kijkje naar onze cursussen of stel je vraag aan info@bureautromp.nl