Slimmer werken,
blije klanten

Jouw doelen bereiken dankzij KPI’s

Key Performance Indicators helpen jou om jouw doelen te bereiken. Door middel van KPI’s krijg je namelijk snel inzicht in hoe er gepresteerd wordt of waar ruimte ligt voor verbetering. In deze blog leer je hoe je KPI’s kan inzetten om er als organisatie beter van te worden.

Richtlijnen bij het definiëren van KPI’s

Om KPI’s vast te stellen moet je als organisatie eerst begrijpen wat je doelstellingen zijn. Vervolgens is het belangrijk te weten hoe je deze doelstellingen kan realiseren. Dan pas kan ja aan de slag met KPI’s definiëren, maar goede KPI’s definiëren is lastig. Daarom hier een aantal vragen die je helpen bij het formuleren van een KPI:

  • Wat is het gewenste resultaat?
  • Waarom is deze uitkomst belangrijk?
  • Hoe ga je de voortgang meten?
  • Hoe kun je de uitkomst beïnvloeden?
  • Wie is verantwoordelijk voor het zakelijke resultaat?
  • Hoe weet je of je het resultaat hebt bereikt?
  • Hoe vaak ga je de voortgang naar het resultaat beoordelen?

Voorwaarden van goede KPI’s

Als je een goede KPI voor een proces wilt opstellen moet deze aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • De KPI heeft een doel wat men wil bereiken
  • Het heeft effect op de klanttevredenheid van de organisatie
  • Het laat zien waar verspillingen in het proces zitten
  • De KPI valt binnen de circle of influence van de medewerkers
  • Het moet een grondslag zijn om eventuele verbeteracties te starten

Focussen op de KPI’s

De KPI’s moeten een dagelijkse focus zijn van de medewerkers. Hoe staan we ervoor? Doen we het goed? Of waar zit nog ruimte om iets te verbeteren? Deze vragen kan je beantwoorden door stil te staan bij KPI’s. Het is goed om dit samen met de medewerkers te bespreken. Het moet een gemeenschappelijk doel worden waar je aan wilt werken. Maak KPI’s daarom onderdeel van de momenten dat je samen bent, bijvoorbeeld binnen een dag– of weekstart.

Voorbeelden van KPI’s

Hieronder volgen een aantal voorbeelden van veel voorkomende KPI’s:

  • Groei van de bedrijfswaarde
  • Merkherkenning (onderzoek of potentiële afnemers je merk kennen)
  • Groei van het marktaandeel
  • Cijfer herhalingsaankopen
  • Aantal nieuwe klanten

Voorkom een fout

KPI’s worden niet altijd op het juiste niveau gedefinieerd. Zo kijkt men soms zelfs niet eens naar wat het bijdraagt aan de algehele doelstelling van de organisatie. Op deze manier worden er zogeheten KPI’s op eilandjes gedefinieerd, aangezien men alleen bezig is met de eigen afdeling en niet met het einddoel. Door de individuele beoordeling is de kans klein dat de KPI’s op deze manier iets bijdragen aan de organisatieresultaten. Daarom kunnen KPI’s beter op procesniveau worden geformuleerd, zodat het niet alleen voor afdelingen geldt, maar voor iedere betrokkene van het proces.

Bureau Tromp heeft veel organisaties geholpen bij het verbeteren van hun processen. We bieden trainingen, advies en coaching aan. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen, we helpen je graag! Stuur ons een mail: info@bureautromp.nl of bel ons op: 030 227 0000.