Slimmer werken,
blije klanten

Continu verbeteren met Kaizen

Toyota heeft het Lean systeem ontwikkeld met de vele bijbehorende principes. Deze principes helpen structuur en succes in je bedrijf te brengen. Een principe daarvan is Kaizen. Lean en Kaizen worden vaak samen gebruikt, want ze vullen elkaar goed aan. Maar wat is Kaizen nu eigenlijk en wat kan je ermee? Dat leer je in deze blog.

Wat is Kaizen?

Lean staat voor ‘slank’ en Kaizen betekent ‘continu verbeteren. Met Lean creëer je een visie, Kaizen is het middel om van die visie werkelijkheid te maken. Wanneer je Lean en Kaizen combineert kan je dus een visie creëren en van die visie werkelijkheid maken! Kaizen en Lean vormen samen dus een bundeltje instrumenten waar je jouw doel mee kan bereiken. Dankzij Kaizen kan je continu verbeteren in kleine stapjes.

Hoe kun je verbeteren met Kaizen?

Een trick van Kaizen voor verbetering is het organiseren van Kaizen Events. Dit is een evenement van een dagdeel waarbij je medewerkers uit verschillende lagen van de organisatie bij elkaar in een verbeterteam zet. Ze nemen hun eigen werkplek onder de loep en bespreken met elkaar waar kansen voor verbeteringen liggen. Deze samenwerking werkt goed omdat managers vaak mooie ideeën hebben waarbij de werknemers juist sneller praktische beperkingen zien.

De Kaizen-methode

Kaizen is goed toe te passen bij het opstarten van verbeterprocessen. Daarnaast kan Kaizen je helpen bij het ontwerpen van bedrijfsprocessen. Hier volgen de 5 stappen van de Kaizen-methode die je op weg kunnen helpen:

  • Identificeer het proces en breng focus aan.
  • Film de huidige werkwijze om deze grondig te kunnen analyseren.
  • Test en evalueer de voorgestelde verbeteringen.
  • Implementeer verbeteringen.
  • Analyseer resultaten en presenteer aan het management voor feedback.

Lees hier verder als je meer wilt leren over verbeteren binnen je bedrijf.

Een tip: kom achter de kern

Bij het verbeteren is het belangrijk om achter de echte kern van een probleem te komen. Dit doe je met behulp van het principe 5 X WHY? ofwel de “5 keer waarom-vraag”. Het principe is heel simpel: door de “waarom-vraag” te blijven stellen kom je achter de ware oorzaak van een probleem. Lees hier meer over de 5 X WHY?

Je weet nu wat de basis van Kaizen inhoudt. Wil je meer leren? Bureau Tromp heeft veel organisaties geholpen bij het verbeteren van hun processen. We bieden Lean en Lean Six Sigma trainingen, advies en coaching aan. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen, we helpen je graag! Stuur ons een mail: info@bureautromp.nl of bel ons op: 030 227 0000.