Slimmer werken,
blije klanten

Ben jij slachtoffer van Muda, Muri en Mura?

Zijn er dingen in je werkomgeving die meer tijd nemen dan ze zouden moeten? Moet je wel eens wachten op collega’s of zijn de taken niet eerlijk verdeeld? Dan zou het wel eens goed kunnen zijn dat je het slachtoffer bent van Muda, Muri en Mura. Deze drie M’s zijn proces verstorende begrippen en zijn erg belangrijk binnen Lean.

verspillingen elimineren met een Lean Six Sigma Yellow Belt training

Muda (verspilling)

Het meeste bekende begrip van de drie is Muda, deze werd geïntroduceerd door Taiichi Ohno bij Toyota. Het is Japans voor het woord verspilling. Er wordt onderscheid gemaakt tussen zeven vormen van verspilling:

  • transport,
  • voorraad,
  • beweging,
  • wachttijd,
  • overproductie,
  • overbewerking
  • en defecten.

Later werd er in het boek “The Machine That Changed The World” door Womack en Jones een achtste vorm toegevoegd aan deze lijst, de verspilling van talent van de werknemers.

Het principe van Lean is dat deze verspillingen worden verwijderd. Een klant wil natuurlijk zo goedkoop, goed en snel mogelijk zijn dienst of product, dus alles wat hiervoor in de weg staat of hier niet aan bijdraagt voegt geen waarde toe.

Muri (overbelasting)

Muri is het japanse woord voor overbelasting. Als er mensen of machines worden overbelast kan er een berg werk blijven liggen, hierdoor ontstaan er knelpunten in het proces. In de wereld van Lean wordt deze opeenstapeling van werk de ‘bottleneck’ genoemd. De ‘bottleneck’ bepaalt het werktempo van het gehele proces.

Mura (scheve verdeling)

Het Japanse woord Mura staat voor scheve verdeling. Dit ontstaat als de werkdruk bij de werknemers of de machines niet goed verdeeld is. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waar de ene werknemer heel druk is en een collega die hetzelfde werk doet juist te veel tijd heeft. Een ander voorbeeld van een scheve verdeling is als je vier dagen heel hard moet werken en een vijfde dag amper iets te doen hebt.

Wat betekenen deze begrippen nu voor het proces?

De drie M’s, Muda, Muri en Mura, verstoren dus het proces. Het verwijderen ervan zorgt voor een evenwichtig en continu doorlopend proces. De bronnen die negatieve associaties opbrengen, bij zowel de werknemer als klant, verdwijnen en er ontstaan meer tevredenheid. Denk hierbij aan kortere wachttijden en minder stressvol werk. Medewerkers hebben geen stapels werk meer liggen waar geen einde aan lijkt te komen en klanten worden snel en effectief geholpen.

Je kan dit bereiken door twee belangrijke principes uit Lean toe te passen: het creëren van ‘pull’ en ‘flow’ in het proces. Lean Six Sigma zet hierbij de medewerker centraal en zorgt dat er voortdurende verbetering is. Niet-waardetoevoegende activiteiten worden verwijderd, er wordt gezorgd voor de mogelijkheid voor flexibiliteit en de variatie in het proces wordt geëlimineerd.

muda, muri en mura

Meer lezen?