Slimmer werken,
blije klanten

Bedrijfsprocessen verbeteren | meer winst

Ons dagelijks leven functioneert vaak door middel van patronen. Iedereen heeft zo zijn gewoontes. Maar zijn dit wel de juiste? Vooral binnen een bedrijf is het belangrijk om hierbij stil te staan. Bij deze patronen stilstaan is namelijk de eerste stap naar het verbeteren van bedrijfsprocessen. Van hieruit kun je ontdekken of de huidige manier van werken wel het meest efficiënt is of dat er mogelijkheden zijn om bedrijfsprocessen te verbeteren.

De eerste stap naar verbeteren

Om je bedrijfsprocessen te verbeteren is het allereerst belangrijk om te weten wat ze inhouden. Volgens  Teun W. Hardjono en R. Bakker bestaan bedrijfsprocessen uit activiteiten om een product of dienst met toegevoegde waarde aan een klant te leveren. Het draait dus om de activiteiten die voorafgaan aan het leveren van een product of dienst aan de klant. Deze bedrijfsprocessen kan je het beste verbeteren met speciaal uitgedachte methodes zoals de Lean en Lean six sigma methodiek.

De Lean methodiek voor een beter bedrijfsproces

Door over te gaan op ‘Lean werken’, verbeter je bedrijfsprocessen door ze effectiever en winstgevender te maken. De meest praktische en direct toe te passen methodiek is het herkennen van de ”8 Lean verspillingen”, daarbij haal je zoveel mogelijk verspillingen uit bedrijfsprocessen. Deze kan je makkelijk onthouden met het ezelsbruggetje TIMWOODS:

  • Transport
  • Inventory (voorraad)
  • Motion (beweging)
  • Waiting (wachten)
  • Overproduction (overproductie)
  • Overprocessing (overbewerking)
  • Defects (fouten, uitval)
  • Skills (vaardigheden/talent)

De Lean methodiek kun je toepassen op vrijwel ieder proces. Wanneer je het onder de knie hebt, zul je merken dat het eigenlijk een manier van logisch nadenken is. De methodiek is dus simpel om toe te passen en erg waardevol. Lukt het je niet om alle verspillingen te elimineren? Geen zorgen! Dat is normaal, het is zelden mogelijk om alle verspillingen te elimineren, maar elke verspilling minder is al erg veel waard voor het functioneren van je bedrijf!

Een verbeterd bedrijfsproces dankzij ‘flow’

Het uiteindelijke doel van de Lean methodiek is het creëren van ‘flow’. Dit doe je door de doorlooptijd in stappen te reduceren. TIMWOODS is hier slechts 1 voorbeeld van. Andere tools/methodieken zijn bijvoorbeeld: de waardestroomaanlyse, 5S en visueel management. Lees hier meer over deze lean-technieken  als je meer wil  leren over Lean-tools.one piece flow

 

Constant verbeterde bedrijfsprocessen met Lean Six sigma

De Lean Six sigma staat ook bekend om zijn effect op een beter bedrijfsproces. Meten en statistieken vormen hierbij de basis. Je kijkt bijvoorbeeld naar hoe goed je jouw klanten kent. En of je weet wat zij écht willen? Met deze methodiek dring je fouten in de uitvoering terug, reduceer je het aantal processtappen en maak je de uitkomst van de processen voorspelbaar. Lean Six Sigma is dus gebaseerd op feiten en data. Hierbij maak je onder anderen kennis meetbaar aan de hand van de resultaten en de echte wensen van de klant inzichtelijk. Ook maak je metingen over de huidige performance en maak je de grondoorzaken duidelijk. Alleen op deze manier weet je zeker dat de oplossingen die geïmplementeerd worden ook daadwerkelijk het gewenste effect hebben.

Aan de slag met bedrijfsprocessen verbeteren

Ben je een beginner en heb je nog geen ervaring met statistiek, maar wil je wel aan de slag met Lean Six Sigma? Dan raden we je aan een Lean Six Sigma Green Belt training te volgen. Tijdens deze opleiding leer je werken met statistiek en het programma Minitab. Heb je wel ervaring met statistiek, maar kun je een opfriscursus gebruiken of wil je leren werken met Minitab? Dan kun je een masterclass Minitab volgen. We hebben een basiscursus Minitab en een cursus Minitab voor gevorderden. Met de kennis uit deze cursussen zal je goed in staat zijn om de bedrijfsprocessen binnen je bedrijf te verbeteren.